Zagospodarowanie węzła transportowego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Słupska wraz z koncepcją terenów przyległych

Zagospodarowanie węzła transportowego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Słupska wraz z koncepcją terenów przyległych

wizualizacja-1-poziom-placu Opis koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania węzła transportowego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Słupska wraz z koncepcją terenów przyległych

Projekt wykonany w ramach praktyk w biurze projektowym ddarchitekci.

PLANSZA 1

PLANSZA 2

 

Idea

Zgodnie z ustaleniami merytorycznymi głównymi założeniami naszej koncepcji są:

– połączenie centralnej części miasta z terenami osiedla mieszkaniowego

– wytworzenie przestrzeni o nowej jakości i walorach rekreacyjno – komercyjnych.

Nadrzędnym naszym celem było przedłużenie historycznej osi jaką jest ulica Wojska Polskiego. Nie chcieliśmy jednak, aby kończyła się ona budynkiem dworca kolejowego i tunelem podziemnym, który ma nieprzyjemną atmosferę i nie posiada naturalnego oświetlenia. Stworzyliśmy więc jedną płynną przestrzeń od ulicy Kołłątaja do ulicy Sobieskiego w formie kanionu łączącego w sobie wszystkie niezbędne dla węzła przesiadkowego funkcje. Jest ona platformą komunikacji pieszej i rowerowej pełniącą jednocześnie funkcje przestrzeni publicznej i strefy komercyjnej. Co najważniejsze rozwiązuje także problem podzielenia miasta Słupska torami kolejowymi i odizolowania dużej jego części od historycznego centrum.

 

Opis głównej osi

Nasze rozwiązanie zapewnia synergię wszystkich funkcji transportowych, komercyjnych i rekreacyjnych poprzez maksymalne uproszczenie sposobu poruszania się i konsekwentną logikę dostępu do wszystkich obiektów. Wszystkie budynki są skomunikowane klatkami i windami właśnie z głównego poziomu najważniejszej osi czyli poziomu -1 . Dzięki takiemu rozwiązaniu powstaje przejrzysta struktura funkcjonalno-komunikacyjna i kręgosłup słupskiego węzła transportowego.

Na wspomnianą  strukturę na różnych poziomach nałożone są potrzebne funkcje, które tworzą z osią główną jeden organizm. W kolejności – od stony ul. Kołłątaja –  znajdują się :

  1. Reprezentacyjny plac dworcowy z zielonymi tarasami (poziom 0)
  2. Pasaż z halą główną dworca i lokalami usługowymi (poziom -1)
  3. Historyczny budynek z cegły zaadaptowany na lokale gastonomiczne (poziom 0)
  4. Przestrzeń publiczna z pochylnią i lokalami usługowymi (poziom-1)
  5. Dwupoziomowy budynek ”park and ride” (poziom 0)
  6. Przestrzeń publiczna z rampą do parku (poziom-1)
  7. Budynek dworca autobusowego ( poziom -1,0)
  8. Zielona strefa komunikacji z poziomu -1 na poziom ulicy Sobieskiego (poziom-1)
  9. Plac z przystankiem komunikacji miejskiej (poziom ul.Sobieskiego)

 

Dzięki systemowi pochylni całą przestrzeń głównej osi można pokonać bez przeszkód pieszo, na rowerze lub wózkiem inwalidzkim. Pozwala to na łatwy dostęp do dworców, poprawia warunki oczekiwania i podróżowania oraz redukuje czas i przestrzeń potrzebną na zmianę środka transportu. Najważniejsze jest jednak, że w prosty i płynny sposób komunikuje on dwie części miasta rozdzielone terenami kolejowymi.

 

Opis przestrzeni i obiektów głównej osi funkcjonalnej

 

A. Reprezentacyjny plac dworcowy z pochylnią z poziomu ul.Kołłątaja (poziomu 0) na poziom głównej osi i pasażu (poziom  -1) wraz z zielonymi tarasami, gdzie można odpocząć czekając na połączenie, a także placem przed budynkiem administracyjnym dworca. Jest to przyjazna dla człowieka, elegancka przestrzeń publiczna z zielenią i ławkami zapraszająca do wejścia do pasażu na poziomie -1. Na placu znajduje się również przystanek ”kiss and ride”.

 

B. Zamknięty pasaż z halą główną dworca po lewej stronie i lokalami usługowymi oraz klatkami na perony po prawej, znajduje się pod torami kolejowymi. Przestrzeń dworca to prostokąt obudowany niezbędnymi funkcjami w kształcie litery C. Można się stamtąd dostać bezpośrednio na perony, które zyskują nowe zadaszenie oparte na istniejącej zabytkowej konstrukcji stalowej . W hali znajdują sie kasy, informacja, magazyn bagaży, wc, usługi gastronomiczne i przestrzeń dla dzieci.

 

C. Zabytkowy budynek z cegły w całości zaadaptowany jest na potrzeby lokali gastronomicznych, dostępnych z hali głównej dworca, pasażu oraz poziomu parku i parkingu naziemnego .

 

D. Plac wewnętrzny jest pewnego rodzaju rynkiem i centralnym miejscem głównej osi. Łączy on w sobie funkcje pasażu handlowego z restauracjami i zielonej przesztrzeni publicznej. Dodatkowo znajduje się tam pochylnia prowadząca w strone projektowanej hali sportowej na poziomie 0.

 

E. Budynek ”park and ride” i ”bike and ride” ma dwie kondygnacje dla samochodów i jeden półpoziom dla rowerzystów. Jest on zawieszony nad główną osią założenia, tworząc zadaszenie. W środku, oprócz miejsc parkingowych dla aut i rowerów, znajdują się węzły sanitarne oraz klatki schodowe z windami pozwalające dostać się na poszczególne poziomy.

 

F. Przestrzeń ta jest przedłużeniem placu główego. Znajdują się na niej lokale usługowe i gastronomiczne oraz rampa prowadząca do parku i terenów biurowo-komercyjnych na poziomie 0.

 

G. Dwupoziomowy dworzec autobusowy składają się z hali głównej na poziomie -1 i zadaszonych przystanków dla autokarów i busów na poziomie ulicy Sobieskiego. Jego przestrzeń dostępna jest 24 h na dobę. Znajdują się tam kasy biletowe, informacja, magazyn bagaży, lokale usługowe i komunikacja pionowa.

 

H. Zielona strefa komunikacji z poziomu -1 na poziom ulicy Sobieskiego łączy w sobie dwie funkcje. Pierwszą – przestrzeni rekreacyjnej z wodospadem na ścianie głównej, która widoczna jest z hali dworca autobusowego. Drugą – pochylni ze schodami ruchomymi, które pozwalają szybko i bezkolizyjnie dostać się na poziom ulicy .

 

I. Plac z przystankiem komunikacji miejskiej dla każdego kto nie posiada auta zamyka oś główną naszej koncepcji .

 

Opis obszaru II Zielone centrum

Teren ten rozdzielony jest główną osią naszej koncepcji. Po stronie południowej znajduje się sala sportowa z parkingami. Po północnej mieszczą się przestrzenie parku oraz zabudowy komercyjno-biurowej, usytuowane na różnych wyizolowanych poziomach wykorzystując naturalny spadek terenu. Pozwala to rozdzielić funkcjonalnie ogólnodostępną powierzchnię parku i tereny pod nowe inwestycje komercyjne. Zieleń parku ma utworzyć naturalną barierę akustyczną izolującą tory kolejowe. W parku znajdować mają się obszary rekreacyjne, sportowe oraz przestrzeń dla lokali usługowych usytuowanych na poziomie -1 biurowców.

Przestrzeń biurowo-komercyjna dostępna z poziomu ulicy Sobieskiego ma tchnąć nowe życie w tę część miasta dzięki atrakcyjnemu zielonemu otoczeniu i bliskości węzła komunikacyjnego. Będą to nowe tereny inwestycyjne o charakterze ekologicznym.

Hala sportowa ma prosty układ prostokąta z trybunami po dwóch stronach wschodniej i zachodniej . Część wejściowa znajduje się od strony parkingu ”park and ride” oraz ”kiss and ride” (strony północnej) a część dla zawodników od strony południowej. Hala przeznaczona jest dla różnych dyscyplin sportowych ale ze specjalnym uwzględnieniem koszykówki.

 

schemat2

schematyschemat3

 

 

zagosp

 

 

 

rzut-dworca-kolej-i-aurt

administr

                               Budynek administracji

 

 

elewacja-dworca

 

 

 

rzut-dworca-kolej-i-aurt

hala-sportowa

elewacje-hali-sport

 

 

 

 

rzut-park-and-ride

elew-parkingu

 

 

 

 

u2_got_ok

Materiały graficzne oraz treści umieszczone na niniejszej stronie są własnością AD4DS.
Ich kopiowanie, przetwarzanie lub przesyłanie bez zgody właściciela jest naruszeniem ustawy o ochronie praw autorskich!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.